در این بخش، پس از معرفی مختصر کتابهای شیطانپرستان، به بررسی مراسم و سپس معابد آنها میپردازیم.
۱. کتابهای شیطانپرستان
فرقۀ شیطانپرستی کتابها و تألیفاتی دارد که بنیانگذاران آنها نوشتهاند. در ادامه توضیحی در این زمینه خواهیم داشت:
۱.۱. کتاب قانون
این کتاب نوشتۀ «آلیستر کرولی»، چهرۀ برجستۀ شیطانپرستی قرن بیستم میلادی است. کرولی در سفر به مصر در سال ۱۹۰۴ میلادی همراه با همسرش «رز»، مدعی شد که فرشتهای به نام «آیواز» با او صحبت کرده و دستوراتی را به وی الهام نموده است. او این دستورات را به عنوان یک کتاب تدوین کرد و نام آن را «کتاب قانون» نهاد و خود را پیامبر این الهامات دانست. وی این دستورات را مبنای تشکیل فرقهای به نام «تلما» (Thelema) قرار داد.
کرولی کتابش را در سه فصل تنظیم نمود که هر فصل آن را در یک روز و در عرض یک ساعت نوشت. در بند ۴۰ از فصل اول «کتاب قانون» آمده است: «هر چه میخواهی انجام بده، این تمام قانون است.» این مطلب به عنوان شعارِ محوری فرقۀ تلما قرار گرفت. این شعار، اولین بار در قرن ۱۶ میلادی توسط نویسنده اومانیست فرانسوی، «فرانسیس رابله»، مطرح شده بود و در قرن هجدهم، گروه انجمن آتش جهنم نیز آن را به عنوان شعار اصلی گروه خود قرار دادند. این شعار، توجیهگر بسیاری از اباحهگریها و انحرافات اخلاقی در فرقۀ تلما و گروههای شیطانگرای بعدی گردید.
۲.۱. کتاب مقدس فرقۀ تلما
«آلیستر کرولی» در سال ۱۹۰۷م. «کتاب مقدس فرقۀ تلما» را تدوین نمود.
۳.۱. کتابها و مقالات دیگر کرولی
کرولی کتابها و مقالات زیادی به رشتۀ تحریر درآورده است. از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: «هشت سخنرانی دربارۀ یوگا»، «کتاب دروغها»، «اعترافات آلیستر کرولی» (خودزیستنامۀ کرولی)، «فرزند ماه»، و «۷۷۷ و دیگر نوشتههای کابالیستی».
۴.۱. انجیل شیطانی
کتاب «انجیل شیطانی» که متن مقدس آیین شیطانپرستی جدید است، توسط آنتوان لاوی نوشته شده و شامل مجموعهای از مقالات، مشاهدات، آیینهای شیطانی و ایدههای منحصر به فرد در باب مسلک شیطانپرستی است. این کتاب که دارای عبارات عبری، یونانی و انگلیسی است، چهار بخش دارد که هر کدام از بخشها به نام یکی از شیاطین چهارگانه؛ شیطان، لوسیفر، بلیال و لویاتان نامگذاری شده است:
– بخش شیطان (Satan) شیطانپرستی را معرفی کرده است؛
– بخش لوسیفر (Lucifer) به روشنگری دربارۀ عقاید و نظریات شیطانپرستان پرداخته است؛ (در این بخش دربارۀ روابط جنسی مطالبی آمده است)
– بخش بلیال (Belial) شامل تمرینات آیین پرستش شیطان و جادوگری است؛
– بخش لویاتان (Leviathan) شامل متونی برای استفاده در مناسک پرستش شیطان است.
سیر مطالب این کتاب به گونهای تنظیم شده است که خواننده به این نتیجه برسد که شیطانپرستی تنها گزینۀ منطقی برای آدمی است. لاوی این عقیده را چنان با اصرار مطرح میکند که گویا اگر کسی شیطانپرستی را در پیش نگیرد، یقیناً مشکل روانی یا فکری دارد.
۵.۱. نیایشهای شیطانی
این کتاب که توسط آنتوان لاوی نوشته شده است، بهطور تفصیلی انواع آیینهای فرقۀ شیطانپرستی را در ۹ فصل تشریح میکند و از نظر درجۀ اهمیت و کاربرد در این فرقه، بعد از کتاب «انجیل شیطانی» در جایگاه دوم قرار دارد؛ چرا که در بسیاری از مراسمها باید قسمتی از متون این کتاب توسط کشیش کلیسای شیطان و حاضران قرائت شود.
۶.۱. جادوی شیطانی
این کتاب در ابتدا با عنوان «ساحرۀ تمامعیار یا وقتی پاکدامنی شکست میخورد چه کنیم» منتشر شد، اما پس از بازنشر آن در سال ۱۹۸۳ میلادی، نام کتاب به «جادوی شیطانی» تغییر یافت. مباحث این کتاب شامل برخی تعلیمات جادوگری است که آنتوان لاوی در اوایل دهۀ ۱۹۶۰ میلادی به شاگردانش تحت عنوان «هنر سیاه» میآموخت.
۷.۱. دفتر یادداشت شیطان
این کتاب شامل ۴۱ مقاله از نوشتههای آنتوان لاوی پیرامون موضوعات مختلف است.
۸.۱. گفتوگوهای شیطان
این کتاب آخرین اثری بود که آنتوان لاوی چند روز قبل از مرگش تدوین کرد. این کتاب شامل ۶۱ نوشتۀ پراکنده از او است که یک سال پس از مرگش منتشر شد. دیباچۀ این کتاب توسط مرلین منسون، خوانندۀ مشهور متال، نوشته شده است.