نویسنده: مولوی اسماعیل سارانی
چکیده:
قرآن در مورد هشتمین ویژگى از دوازده ویژگى بندگان ممتاز خدا چنین مىفرماید: «وَلَا یزْنُونَ وَمَنْ یفْعَلْ ذَلِكَ یلْقَ أَثَامًا»؛ «آنها زنا نمىکنند و هر کس چنین کند مجازات بسیار سختى خواهد دید.»
این آیه بیانگر یکى از ارزشهاى بسیار مهم بندگان صالح و برجستهی خدا است. این ارزش مهم عبارت از حفظ حریم عفت و پاکدامنى و پرهیز شدید از هرگونه آلودگى جنسى و تجاوز از مرز عفت و پاکزیستى است؛ زیرا یکى از مصادیق بسیار زشت بىعفتى آلودگى به زنا و عمل منافى عفت است.
باید توجه داشت که یکى از اصول و ارکان جامعهی سالم که همهی پیامبران و خردمندان براى آن اهمیت فوقالعادهای قائلند اصل عفت و غیرت ناموسى است که موجب تقویت روابط مشروع و معقول بین انسانها و زن و مرد مىشود و اهرمى نیرومند براى جلوگیرى از بسیارى از مفاسد و انحرافات و نکبتهاى اجتماعى و خانوادگى مىگردد.
زنا که زشتترین آلودگى جنسى است پیامدهاى بسیار شوم و ویرانگرى دارد و منشإ از هم پاشیدگى خانوادهها، فتنه، خودکشى، اعتیاد، بىرحمى و بسیارى از جنایات بزرگ مىگردد; بر همین اساس قرآن حتى از نزدیک شدن به این کار زشت نیز نهى کرده و با صراحت مىفرماید: «وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِیلًا»؛ «نزدیک زنا نشوید که کار زشت و بد راهى است».
این آیه نمىگوید زنا نکنید بلکه مىگوید حتى به این عمل شرمآور و زشت نزدیک نشوید. این تعبیر بیانگر آن است که آلودگى به زنا غالبا از مقدماتى نشإت مىگیرد که انسان را به طور تدریجى به سوى آن سوق میدهد لذا باید از آن مقدمات نیز به شدت دورى کرد یا از مقدماتى مانند چشم چرانى، برهنگى و یا بدحجابى، تماشاى فیلمهاى وسوسهانگیز، مطالعهی کتابهاى بدآموز و شنیدن موسیقى و ترانههاى اغواگر که هر کدام ممکن است موجب انحراف و آلودگى جنسى شده و انسان را به بىبند وبارى بکشاند.
مقدمه
همه میدانیم که هر یک از جنس «نر» و «ماده» نوع بشر وقتی به حد رشد برسد در صورتی که دارای بنیهای سالم باشد در خود میلی غریزی نسبت به طرف دیگر احساس میکند، البته این مسأله غریزی منحصر در افراد انسان نیست، بلکه در تمامی حیوانات نیز این میل غریزی وجود دارد.
الله سبحانه و تعالی ساختمان اعضای جسمانی مرد و زن را چنان خلق نموده، که با زندگی زناشویی لذت صادقانه بدست میآید. همچنین اگر تاریخ و زندگی بشریت را مطالعه کنیم از همان اوایل سنت ازدواج و تشکیل خانواده وجود داشته، و خلاف آن ثابت نمیشود. آری اختصاص زن به شوهر، اصلی طبیعی است که مایه انعقاد جامعه میگردد، و جای هیچ تردید نیست که ملتهای گوناگون بشری در گذشته هر چند که دارای افراد فراوان بودهاند. بالاخره به مجتمعات کوچکی به نام خانواده منتهی میشدند. و همین اختصاص باعث شده که مردان، از زنان خود دفاع کرده و جلوی تجاوز دیگران را بگیرند، و این دفاع را غیرت مینامند. زیرا آنها دفاع از عِرض را واجب دانسته گاهی جان خود را نیز بر سر عِرض و ناموس خود از دست میدهند.
در تمامی اعصار نکاح و ازدواج مدح شده و آن را سنت حسنه دانسته، و زنا را نکوهش نموده فیالجمله آنرا عملی شنیع و زشت و گناهی اجتماعی دانستهاند.
اینکه میبینیم تمامی اقوام و ملل در همهی اعصار این عمل (زنا) را زشت و فاحشه خواندهاند برای این بوده که میفهمیدند این عمل باعث فساد انساب و شجرههای خانوادهگی و قطع نسل و ظهور مرضهای گوناگون میشود. علاوه بر این باعث میشود عفت، حیاء، غیرت، مودت و رحمت در میان افراد اجتماع جای خود را به بیعفتی، بیشرمی، بیغیرتی، دشمنی و شقاوت بدهد.
با همهی اینها تمدنی که اروپائیان به وجود آوردهاند، صرفاً بر اساس عیاشی و شهوترانی هست، و تمامی آداب دینی، قومی، اخلاقی و شرافت انسان را کنار گذاشته افراد را در هر چیز که میل داشته باشند هر چند که شنیع باشد آزاد گذاشتهاند. نتیجه چنین تمدنی اشاعهی فحشاء میان مردان و زنان شده حتی تا داخل خانهها در میان مردان صاحب زن و زنان صاحب شوهر و بدتر از اینها نسبت به محارم سرایت نموده. کمتر کسی پیدا میشود که از آثار شوم این تمدن، سالم مانده باشد.
معنی لغوی زنا:
زنا به معنی جفت گردیدن زن ومرد بهطور نامشروع.
تعریف زنا بهطورکلی:
بهطور کلی عمل شنیع زنا را باید به این شکل تعریف کرد که: زنا عبارت است از مباشرت جنسی در غیر موارد وطی بهشبه مرد با زنی حتی در دبر که ذاتا بر او حرام است.
قبل از هر چیز دیگر، نگاهی میاندازیم به اوضاع زن در ملل و ادیان مختلف گذشته.
مظلومیت زن:
در همه جای دنیا، زن آماج حملات و مظالم مرد قرار گرفته بود و مرد در مقابل این موجود ضعیف، تبدیل به جانوری درنده شده بود. تقریباً در همه جای دنیا این قانون غیر مکتوب رایج بود که مرد موجود برتر است و در این مورد بین انسانهای متمدن و غیر متمدن، تحصیلکرده و غیر تحصیلکرده فرقی وجود نداشت. زن همچون کالاهای دیگر به راحتی خرید و فروش میشد و مرد برای ارضای هوسهای خویش آنگونه که میخواست از زن استفاده میکرد. حتی برای کسب پول، زن را مجبور به خودفروشی هم میکرد. زن مجبور بود در کنار مظالم دیگری که به وی روا داشته میشد، منبع درآمدی نیز برای مرد باشد.