سوال : اگر انسان هدف زندگی را درک کند حکمت آن چیست ودرزندگیاش چه تغییر رونما میشود؟
جواب: حکمت آن این است در حالت مشکلات و مصیبتها انسان مایوس و خسته نمیشود، مانند: انداختن حضرت یوسف در چاه وفروختنش منحیث غلام و بالآخره گرفتار شدنش به تهمت و رفتنش به زندان و ماندنش در آنجاه و کورشدن یعقوب (ع) درفراق پسرش ومریضی سخت ایوب (ع) ومشکلات پیامبر ما محمد رسولالله (صلیاللهعلیهوسلم) و یاران عزیزش درسختیها وخوشی جز رضای الله عز وجل چیز دیگر را تعقیب نمیکردند. ودر حالت نعمت و قدرت انسان مغرور نمیشود مانند حضرت یوسف (علیهالسلام) وحضرت سلیمان و ذوالقرنین که حاکمان ابرقدرت زمین بودند پیامبر ما (صلیاللهعلیهوسلم) در مدینه منوره که ریس دولت بود و خلفای راشدین مانند ابوبکر صدیق وعمر فاروق عثمان غنی وعلی (رضیاللهعنهم) خلاصه اینکه در هر حالت انسان هدف خویش را در ابتلاء (امتحان) دنبال میکند که همان رضایی الله است. حالت وروانش عادی میباشد چه در راحت ویا عذاب و در هر حالت زندگی خویش را امتحان دانسته به قضای الله عزوجل تسلیم میباشد وخالق خیر وشر را الله را میداند وبا درک تکلیف شرعی خود به شریعت الهی عمل میکند.
سوال: نعمتهای دنیا را الله برای مسلمانان پیدا کرده ویا برای کفار؟
جواب: در آیت 29 سوره بقره آمده «تمام نعمتهای روی زمین را برای شما پیدا کردهام» وآیه 32 سوره اعراف نیز روشن ترگفته است «نعمت ها دنیا همه برای مسلمانان پیدا شده است».
سوال: از این نعمتها در دنیا همه انسانها بهره گرفته میتوانند ویا تنها مسلمانها؟
جواب: از این نعمتها در دنیا طبق تلاش خویش و قضاه وقدر الهی هر انسان میتواند بهره بگیرد اما در آخرت خاص برای مسلمان ها میباشد.
سوال : بعضی ها این حدیث را قرائت میکنند که دنیا برای مسلمان ها زندان است و برای کفار جنت است این حدیث چه مفهوم را افاده میکنند؟
جواب : مفهوم حدیث این است که انسان مسلمان در دنیا در حدود و چهار چوب شریعت بندی میباشد و انسان کافر تکلیف یا مسئولیت شرعی را قبول ندارد به مانند که مسلمان در جنت آزاد میباشد کافر در دنیا آزاد میباشد بلکه درآخرت در عذاب جاویدان میباشد و مفهوم دوم این است که کافر اگر در دنیا هرقدر درعذاب هم باشد هرگاه بمیرد عذاب دنیا نسبت به آخرت مانند جنت میباشد وهم چنان مسلمان دردنیا اگرهر قدر راحت هم باشد هرگاه وارد بهشت شود این راحتی دنیا نسبت به نعمتهای آخرت مانند دوزخ است مفهوم اول دقیقتر است.
سوال: جزئیات زندگی را از کدام شخص و چه نوع بیاموزیم؟
جواب: جزیات زنده گی ما را از پیامبرما محمد رسول الله (صلیاللهعلیهوسلم) توسط وحی که برایش از طرف الله نازل شده بود میآموزیم وآموختهایم.
سوال : پیامبر را چه نوع میتوان شناخت؟
جواب: پیامبررا توسط معجزه که الله عزوجل برایش داده است میتوان شناخت وهیچ مدعی نبوت مثلش را آورده نمیتواند.
سوال : معجزه چیست؟
جواب: معجزه کار خارق العاده است که از دست مدعی نبوت صادر میشود و دیگران از آوردن مثل آن عاجز هستند و مبارزه طلبی را نیز با خود همراه میداشته باشد.
سوال: آیا بدون پیامبر زندگی کرده نمیتوانیم ویا طبق خواهش وخواست عقل خویش و قوانین بسازیم وطبق آن زندگی نماییم؟
جواب: زنده مانده میتوانیم اما زندگی طبق شریعت نخیر زیرا ما و تمام کائنات واسباب زندگی را الله توانا پیدا کرده و طریق استفاده کردن آنرا نیز برای ما الله مهربان تعلیم داده است وعقلمان ناقص و محدود میباشد بالاتر از حواس پنجگانه نمیتواند درمورد چیزی قضاوت عادلانه نماید و از عقل تنها درمسائل توحید والله شناسی رسالت وقرآن ودرفهم قرآن وسنت کار میگیریم و درموارد دیگر عقل یک وسیله تمیزکننده خوب وبد است آن هم درمواردی که حواس کار میکند نه تعین کنندهای احکام این بدین معنا نیست که از عقل استفاده نمیکنیم بلکه عقلمان ناقص ومحدود است… ولی عقل نمیتواند روا وناروا راتعیین کند.
سوال: بزرگتیرین معجزهای چند پیامبر را بطور نمونه بیان کنید؟
جواب: 1 توسط معجزه ابراهیم (علیهالسلام) آتش نـمـرود سـرد شـد. 2- و معجزه موسی (علیهالسلام) عصای وی بود که اژدهار گشت. 3- معجزه عیسی (علیهالسلام) مرده را زنده میکرد. 4- پیامبر ما محمد رسولالله (صلیاللهعلیهوسلم) مهتاب را دو شق نمود وازهمه مهم تر قرآن معجزه جاویدآن حضرت (صلیاللهعلیهوسلم) است.
سوال: کدام معجزه پیامبر ما محمد رسولالله (صلیاللهعلیهوسلم) تا قیامت باقی میباشد؟
جواب: قرآن پاک معجزه دائمی وی میباشد که ازآوردن مثلش انسانها عاجز هستند و قرآن برای تمام انسانها چلینج داده اگر توان دارید یک سوره کوچک به مثل قرآن بیاورید.
سوال : آخرین پیامبرالله (صلیاللهعلیهوسلم) و آخرین کتاب الله کدامهااند؟
جواب :آخرین پیامبر الله محمد رسولالله (صلیاللهعلیهوسلم) و آخرین کتاب الله (جلجلاله) قرآن مجید میباشد و هر مدعی نبوت اگر در دنیا پیدا شود آن شیطان و کافر میباشد.
سوال: پیامبران الله (علیهمالسلام) برای بشر از دانش واجتهاد خود چیزی ساخته بودند و بشر را رهبری میکردند ویا از طرف الله (جلجلاله) رهبری میشدند؟
جواب: پیامبران الله از طرف الله (جلجلاله) رهبری میشدند هیچ حرفی از طرف هواء ویا اجتهاد خود بخاطر رهنمایی بشردراموردین نگفتهاند وهرچه میگفتند در امور شرع آن دستور الله عز وجل میبود هیچ یکی از امور دین را پیامبر نعوذبالله اجتهاده ننموده است که امروز ما ازآن پیروی میکنیم مانند این که مستشرقین ادعا دارند. درمورد دلیل ما قرآنی سوره نجم آیه 3 و 4 است
« وَمَا یَنْطِقُ عَنِ الْھَوٰیﭒﺚ اِنْ ھُوَ اِلَّا وَحْیٌ یُّوْحٰیﭓﺫ » و هرگز از روی هوای نفس سخن نمیگوید! آنچه میگوید چیزی جز وحی که بر او نازل شده نیست.
سوال امور دین ودنیا گفتید یعنی چی؟
جواب امور دنیا یعنی اموریکه مایان در موردآن روز قیامت سوال نمیشویم امور دین یعنی مواردیکه مادر روز قیامت سوال میشویم.
سوال: اگر شخصی بعضی پیامبران را قبول و بعضی دیگر را قبول نکند چه گفته میشود؟
جواب: اگر شخصی یک پیامبر الله متعال را من حیث پیامبر نپذیرد کافر گفته میشود اما بعداز فرستادن سردار دو عالم محمد رسولالله (صلیاللهعلیهوسلم) به عنوان آخرین پیامبر تنها اطاعت باید از آخرین پیامبر محمد رسولالله (صلیاللهعلیهوسلم) شود و بس.
سوال : آیا پیامبران دیگر ناحق بودند؟
جواب: نخیر همه پیامبران (علیهمالسلام) بر حق بودند و شریعت شان درهمان وقت برحق بوده اما پیامبران بعدی شریعت پیامبر قبلی را منسوخ میکنند.
سوال: منسوخ کردن شریعت یک پیامبر توسط پیامبر دیگر به امر الله حکیم (جلجلاله) چه حکمت دارد؟
جواب: حکمتهای زیاد دارد از جمله زندگی امتحان الله سبحانه وتعالی بوده و الله کریم بنده خود را در این موارد امتحان میکند تا کدام انسان خوبتر به شریعت عمل میکند والله (جلجلاله) هرچه بخواهد انجام میدهد و نیازی به کس ندارد.