نویسنده: مفتی عبیدالله نورزهی

نفوذ اسلام در آمریکا (بخش اول)

چکیده
دین مبین اسلام، به عنوان آخرین دین الهی و به سبب جامعیت آن، در اقصی نقاط دنیا نفوذ و گسترش یافته است. اوضاع و احوال دنیای امروز حاکی از آن است که تمام قوای جهانی برای مبارزه با اسلام بسیج شده‌اند.
استعمار با لشکرکشی نظامی، رسانه‌­ها با اشاعۀ اسلام­‌هراسی، گروه­‌های متعصب صلیبی- یهودی با توهین به مقدسات اسلامی، مبشرین مسیحی با ترویج مسیحیت تحریف شده و… همه و همه عملاً در جبهۀ مبارزه علیه اسلام قرار دارند و با تمام نیرو و استفاده از تمام ابزارها در جهت تضعیف مسلمانانِ گوشه و کنار جهان تلاش می­‌کنند. اما با وجود همۀ این تلاش­‌ها، دین اسلام امروزه سریع­‌ترین رشد را در میان همۀ ادیان در آمریکا، اروپا، آفریقا و برخی نواحی دیگر جهان داشته است. به‌طوری که این دین، در حال حاضر دومین دین از نظر عدۀ پیروان در اروپا و آمریکاست.
در میان مسلمانان، آمار طلاق پایین است، مفاسد اجتماعی تقریبا وجود ندارد، هیچ­کس به‌خاطر هرزگی و بدمستی دستگیر نمی­‌شود، قتل و جنایت به ندرت اتفاق می­‌افتد و دزدی نمی‌­شود. مسلمانان آمریکا مردمی سخت­کوش و بازپرورده شده‌­اند که در تمام مناسبت‌­های جدی و رسمی جامعۀ خود حضور دارند و می­‌توانند عصای دست سازمان­‌ها و نهادهای خیریه نیز باشند.
و نیز مسلمانان آمریکا به دلیل آن­چه که از ذات اسلام دریافت کرده‌­اند، بر شرف و اعتبار خود ایستادگی می‌­کنند و تن به شرایطی نمی‌­دهند که بر شخصیت انسانی آنان قلم می‌­کشد و همۀ این­‌ها ظرایفی است که در بطن گسترش اسلام در ایالات متحدۀ آمریکا به تصویر درخواهد آمد.
مقدمه
ظهور و پیدایش اسلام در آمریکا، سرگذشتی غریب دارد. برخلاف بسیاری از نقاط جهان، اسلام نه به عنوان اندیشه‌­ای که در بستر مناسبات اقتصادی و نه به عنوان مذهبی که در پی جنگ‌­ها و منازعات بر قوم مغلوب، فرمانروایی کرد، بلکه در پی حوادثی که شاید بتوان صفت ناخواسته را بر آن تحمیل نمود، به ایالات متحدۀ آمریکا راه یافت.
ابتدا گروهی از مسلمانان آفریقا به عنوان برده به آمریکا آورده شدند. آن هم در عصر و زمانی‌که کلمۀ اسلام برای قوم برده­‌دار معنا و مفهومی نداشت و سیاه، نژاد پست و فرمان‌بر قلمداد می‌شد. حدود نزدیک به ۲۰۰ سال، قوم غالب و برده­‌دار، جان‌مایۀ اولیۀ مسلمانان را در درون خود حفظ کرد و پرورش داد. فارغ از آن که بخشی از برده‌­های وارداتی، طلایه‌­دار اندیشه­‌ای خواهند شد که در ذات خود با بهره­‌کشی و نژادپرستی در تعارض است.
در مرحلۀ دوم و در شرایطی‌که قوانین مهاجرت آمریکا، شرایط را برای پذیرش مهاجران سراسر دنیا سهل می‌­گرفت، گروه دیگری از مسلمانان به خاک آمریکا راه یافتند و این بار نیز دولت از پدیدۀ وارداتی جدید (اسلام) بی‌­خبر بود.
در هر دو مرحله، اسلام در سایۀ یک رویداد اجتماعی در سکوت و آرامش به درون جامعه‌­ای راه یافته است که در ابتدا تحت سیطرۀ مردمانی بوده که در بهترین حالت خود به مسیحیت وفادار مانده­‌اند و در بدترین وضعیت خود به بی­‌دینی گراییده­‌اند.
رمز و راز این سرگذشت زمانی افزون می­‌شود که توجه کنیم این جامعه در درون خود به یک گروه اقلیت، ولی متنفذ نیز (یهودیان) فرصت نشو و نمای بنیادین داده است. تفاوت گروه اقلیت اول (اسلام) با گروه اقلیت دوم (یهودیان) در آن است که یهودیان بیش از آن که تحت قضا و قدر روزگار به این سرزمین راه یافته باشند، تحت حساب­‌گری و دوراندیشی به آن­جا آمده­‌اند و نه در پوشش رعیت، بلکه به صورت پادشاه در آمریکا زیسته‌­اند.
بنابراین، اسلام و مسلمانان از روز نخست در آمریکا چالش شده­‌اند و در هر مرحله و هر زمانی مجبور بوده­‌اند تا حضور خود را به نوعی در این جامعۀ تازه، به رسمیت رسانند و از هویتی که به‌صورت مداوم تحت تاثیر فشارهای ارادی و غیرارادی جامعۀ این کشور قرار می­‌گیرد، دفاع کنند.
در طول این دورۀ ۲۰۰ ساله، رویدادهایی در جامعۀ آمریکا اتفاق افتاده است که باید اندیشه‌­ای با مشخصات اسلام را در تنگنا و محاصرۀ بیش­تری قرار دهد، ولی به دلایلی که ظاهرا چندان آشکار نیست اما در بطن جامعۀ آمریکا پرورانده می‌­شود، حضور اسلام در ایالات متحده پر رنگ­تر و قوی­تر شده است.
در طول ۲۰۰ سال گذشته، جامعۀ جوان آمریکا، که در مقایسه با جغرافیای کهن تمدن جهان، نوپا می­‌نمود، قوام یافت و رفته رفته به قدرت بلامنازعه دنیا تبدیل شد. در مقابل به ویژه در بیست سال اخیر، مسلمانان با نهضت‌­های بیدارگرانه سر برآوردند.
بخش مهمی از توجهی که محققان، دانشگاهیان و نهادهای اندیشۀ سیاسی آمریکا به ظهور و حیات مجدد اسلام در جهان معاصر مبذول می‌­دارند، ناشی از ظرفیتی است که در بقا و پویایی اسلام و وفاداری و ایمان مسلمانان می‌­بینند. مسلمانان درست در لحظه­‌هایی اظهار وجود می‌­کنند که گمان رفته است، خاموش شده‌­اند.
در ایالات متحدۀ آمریکا، اسلام به دلیل شرایط ویژه‌­ای که در اقلیت بودن کسب کرده است، قبل از آن‌که رنگ‌وبوی سیاسی گرفته باشد، یک مذهب سازگار است که با امتیازهای جامعۀ میزبان خو می‌­گیرد و با مفاسدش به مقابله برمی­‌خیزد. از حیات جامعۀ مسلمانان در آمریکا اخباری منتشر می‌شود که برای همۀ مسلمانان جهان خوشایند و عبرت­‌آموز است.
بسیاری از زندانیان سیاه­‌پوست در داخل زندان‌­های آمریکا به اسلام دعوت می‌­شوند و درست ازآنجایی‌که مذاهب، مشرب­‌ها و تئوری‌­های کاربردی اظهار عجز می‌­کنند، نفوذ و قدرت خود را در احیای انسان و اعطای فرصت دوباره به آدم­‌هایی که از بین رفته‌­اند، نشان می‌­دهد.
جوان­‌های مسلمان سیاه­‌پوست در محله­‌هایی که ناامنی و جنایت در آن فزونی می‌­گیرد، مورد اعتماد واقع می‌­شوند و با تشکیل گروه‌­های گشت و تامین امنیت، حفاظت جان و مال اهالی مناطقی را به عهده می­‌گیرند که پلیس فدرال نیز از اجرای آن درمانده است.
ادامه دارد…
Share.
Leave A Reply

Exit mobile version