نویسنده: «ابوعائشه»

دیدگاه اهل سنّت دربارۀ شفاعت

تمام اهل سنت و جماعت در ثبوت شفاعت شفاعت­‌کنندگان در روز قیامت باهم متفق هستند و هیچ اختلافی بین‌شان نیست، مخصوصا شفاعت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم که خداوند متعال او را به‌وسیلۀ آن فضیلت بخشیده و مکرم گردانیده و نعمت و فضل خود را بر او آشکار کرده است و این شفاعت رحمتی است از جانب خداوند متعال به بندگانش.
   دیدگاه اهل سنت دربارۀ شفاعت این است: اهل سنّت و جماعت شفاعت را با تمام انواع هشت‌­گانۀ آن که قبلا بیان گردید قبول داشته و آن را اثبات می­‌کنند.
امام ابوحنیفه رحمه‌الله می­‌فرماید: «شفاعت انبیا علیهم‌السلام، حق و ثابت است و شفاعت پیامبرمان جناب محمد صلی‌الله‌علیه‌وسلم برای مؤمنان گناهکار و برای کسانی‌که مرتکب گناه کبیره و مستوجب عقاب و مجازات گردیده‌­اند، حق و ثابت است.»
امام احمد بن حنبل رحمه‌الله می‌فرماید: «ایمان به شفاعت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم برای قومی که از آتش جهنم بعد از این که سوختند و اخگر شدند، سپس دستور داده می‌شود تا به نهری که در ورودی بهشت است برده شوند همان‌طوری که در اثر آمده است هر طور بخواهد، ایمان به ایشان و تصدیقش است.»
ابن تیمیه رحمه‌الله می­‌فرماید: «مذهب صحابه و تابعین این است که رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم برای اهل کبائر (کسانی‌که مرتکب گناهان کبیره شده­‌اند)، شفاعت می­‌کند و هیچ کسی از اهل ایمان برای همیشه در جهنم باقی نمی­‌ماند؛ بلکه کسی‌که در قلبش به اندازۀ مثقال یک دانه و مثقال ذره­ای از ایمان باشد از آن‌جا بیرون کرده می‌شود.»
امام جعفر طحاوی رحمه‌الله می­‌فرماید: «شفاعت و دعایی که پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وسلم آن را برای امت خود (در روز قیامت) ذخیره نموده حق و ثابت است، همان­گونه که در احادیث صحیح آمده است.»
شفاعت برای پیامبران و برگزیدگان [خداوند که شامل ملائکه، شهدا و صالحان می­‌شود] در حق کسانی‌که مرتکب گناه کبیره شده‌­اند، ثابت است.

دلایل اهل سنّت

شفاعت عبارت است از طلب خیر برای دیگری و شفاعت [نزد اهل سنت و جماعت] با کتاب، سنت و اجماع سلف صالح ثابت است.

 آیات قرآن

الله متعال می­‌فرماید: «واستغفر لذنبک وللمؤمنین والمؤمنات»؛ (و برای گناهت و برای مردان و زنان آمرزش بخواه)؛ و در جای دیگر می­‌فرماید: «فما تنفعهم شفاعة الشافعین»؛ (آن­گاه شفاعت شفاعت‌کنندگان سودی به آنان نمی‌بخشد).
شیوۀ استدلال از این آیات: روش بیان این آیات در مجموع بر شفاعت دلالت دارد وگرنه نفی فایده و منفعت از کافرین وقت ارادۀ تقبیح حال آنان و تحقیق ناامیدی، هیچ معنایی نداشت؛ زیرا مثل این مقام و جایگاه مقتضی است تا آنان با چیزی وصف شوند که مختص خود آنان باشد نه این­که آنان و غیر آنان را فرا گیرد.
این آیه دلالت دارد بر این­که خداوند متعال آن­حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم را دستور دادند تا برای همۀ مؤمنین و مؤمنات استغفار نماید و از خداوند متعال برای‌شان طلب آمرزش کند و کسی‌که مرتکب گناه کبیره می­شود، مؤمن است، وقتی این­طور است پس ثابت شد که حضرت رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم برای آنان طلب بخشش نموده است، وقتی مسئله از این قرار است، پس معلوم شد که خداوند متعال آنان را مغفرت کرده است اگر این طور باشد، پس خداوند فقط به آن­حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم دستور داده تا دعا کند و اگر خداوند متعال دعایش را رد کند و این محض تحقیر و ایذا است، و این در شأن الله متعال و رسول گرامی او نیست؛ پس ثابت شد که وقتی الله متعال پیامبرش را به استغفار برای تمام گناهکاران دستور داد، دعای او نیز پذیرفته است و این در صورتی است که گناهان آنان را مغفرت کند و این عینا شفاعت است.
علامه رازی رحمه‌الله دربارۀ آیۀ فوق (فما تنفعهم شفاعۀ الشافعین: آن­گاه شفاعت شفاعت‌کنندگان سودی به آنان نمی‌بخشد) می­فرماید: «اختصاص دادن کافرین به این وصف دلالت دارد بر این­که حال مؤمنان با حالت آنان تفاوت دارد و این چیز با مفهوم مخالفت دانسته می­­شود، پس به آنان [مسلمانان]، شفاعت شفاعت‌کنندگان فایده می‌رساند.»
ایشان در جای دیگر در ذیل این آیه می‌نویسد: این قول الله که می‌­فرماید: «فما تنفعهم شفاعة الشافعین»؛ یعنی برای کفار شفاعت هیچ کسی نفعی رسانده نمی­‌تواند و این سخن در معرض تهدید برای آنان ذکر شده است، اگر حال مسلمان نیز چنین باشد، پس در این تهدید، فرقی بین مسلمان و کافر وجود ندارد و اختصاص کافر به این مسئله بیهوده است؛ بنابراین، شفاعت در حق مسلمان است.»

احادیث پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم

حضرت ابوهریره رضی‌الله‌عنه روایت کرده که آن­حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمودند: «هر پیامبر یک دعای مستجاب دارد، پیامبران در دعای‌شان شتاب کردند و من دعایم را برای شفاعت امت خود در روز قیامت ذخیره کرده­ام، این دعا ان‌شاءالله، برای هر فردی از امت من که بمیرد و به خداوند شرک نورزد، می­‌رسد.»
شیوۀ استدلال از این حدیث این است: این حدیث به طور صریح بیان می­‌کند که شفاعت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم برای هر فردی از امت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم که از این دنیا برود و به خداوند متعال شریک نگرفته باشد، می­‌رسد و حکم مرتکب گناه کبیره نیز همین است، پس لازم است که او نیز شامل این شفاعت شود.
پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم می‌­فرماید: «شفاعتی لأهل الکبائر من أمتی؛ شفاعت من برای کسانی‌که از امت من مرتکب گناه کبیره شده‌­اند».
این دلیل واضح و آشکاری است بر صحت شفاعت و این‌که شفاعت برای کسانی‌که از امت سیدنا رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم مرتکب گناه کبیره شده­‌اند، نیز ثابت است.

یک شبهه و پاسخ به آن

اگر کسی چنین ادعا کند که دربارۀ اثبات و نفی شفاعت آیات و احادیث متعددی وجود دارد که برخی آن را اثبات می‌کند و برخی دیگر نیز آن را کاملاً نفی می‌کند، پس چگونه می‌توان شفاعت را ثابت کرد؟
جواب: درست است در هر دو بخش، آیات و احادیث بی‌شماری وجود دارد؛ ولی امکان جمع بین آنان است، علماء در این باره چنین می‌نویسد:
«مقصود از دلایلی که شفاعت را نفی می‌کند، شفاعتی است که به غیر از خداوند متعال خواسته شود، خداوند متعال می‌فرماید: «قل لله الشفاعة جمعیا» (بگو شفاعت سراسر از آن خداست)؛ اما باید دانست که شفاعت ثابت شده دارای شروطی است [که ما به خاطر دوری از اطالۀ کلام آن را فقط نام می‌بریم]:
  1. قدرت شفاعت‌کننده بر شفاعت؛
  2. اسلام کسی‌که برایش شفاعت صورت می‌گیرد؛
  3. اجازه برای شفاعت‌کننده؛
  4. رضایت از کسی‌که برایش شفاعت انجام می­گیرد.

یادآوری

اولا: از آن‌جایی در یک مقاله جمع‌آوری تمام دلایل اهل سنت و جماعت ممکن نبود، ما فقط به بیان بخشی از آن در این مقاله اکتفاء کردیم، خوانندگان عزیزی که می‌خواهند در این باره اطلاعات بیشتری به‌دست آوردند به کتاب‌هایی مراجعه کنند که در این بخش، مورد استفاده قرار گرفته است.
ثانیا: چون مسئلۀ «شفاعت» یک مسئلۀ مهمی بود، مبحث آن بر سایر مباحث مقداری طولانی‌تر شد، اگرچه کوشش‌مان بر این بوده تا حد توان از اطاله پرهیز کنیم.
ثالثا: مبحث «شفاعت» در همین بخش به پایان رسید و بخش­‌های بعدی ان‌شاءالله، به بقیۀ اصول اختصاص خواهد یافت.
بخش قبلی
Share.

۱ دیدگاه

Leave A Reply

Exit mobile version