نویسنده: محمدعاصم ‌اسماعیل‌زهی

فضیلت حجاب

حجاب در زنان، حیاء را به بار می­‌آورد

عن عائشة، قالت: كنت أدخل بيتي الذي دفن فيه رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) وأبي، فأضع ثوبي، وأقول: إنما هو زوجي وأبي، فلما دفن عمر معهم، فوالله ما دخلته إلّا وأنا مشدودة عليّ ثيابي، حياء من عمر.
ازحضرت عایشه (رضی‌الله‌عنها) روایت شده است که فرمود: قبلاً وقتی وارد خانه­‌ی خودم می­‌شدم که رسول‌الله (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) وپدرم در آن به خاک سپرده شده بودند، تن پوشم را درمی­آوردم ومی­گفتم: این شوهرم و او پدرم است؛ اما وقتی عمر (رضی‌الله‌عنه) در کنار آن­ها دفن شد، به الله سوگند که من داخل آن نشدم؛ مگر اینکه به­‌خاطر حیا از عمر (رضی‌الله‌عنه) لباس­‌هایم را محکم برخود می‌­پوشاندم.
قال رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وسلم): «إن لكل دين خلقاً، وإن خلق الإسلام الحياء».
رسول گرامی (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) می‌­فرماید: هر دینی، دارای شخصیت واخلاقی است واخلاق دین اسلام، حیاء است.
قال رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وسلم): «الحياء من الإيمان، والإيمان في الجنة…».
رسول گرامی (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) می­‌فرماید: حیاء جزء ایمان است وجای ایمان در بهشت است.
عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: «إِنَّ الْحَيَاءَ وَالْإِيمَانَ قُرِنَا جَمِيعًا، فَإِذَا رُفِعَ أَحَدُهُمَا رُفِعَ الْآخَرُ».
ترجمه: حیا وایمان همه به هم پیوند خورده‌­اند؛ اگر یکی از آن­ها برداشته شود، دیگری هم برداشته می­شود.

حجاب نمودن زن، مردانگی وغیرت مرد است

حجاب وغیرت در کنار هم قرار می­گیرند، مردی که غیرت داشته باشد، هیچگاه دوست ندارد که نگاه‌های بی­وفایی ونظر نامحرمان به‌­سوی زن ودخترش باشد. چه بسیار جنگ هایی­که در زمان جاهلیت واسلام به­خاطر غیرت نسبت به زنان و به‌­خاطر حرمت آن­ها، رخ داد.
در این مورد حضرت علی (رضی‌الله‌عنه)می­فرماید: به من خبر رسیده که مردان کفار از پارسایان در بازار مزاحم زنان شما می­شوند، آیا شما غیرت ندارید؟ در واقع کسی که غیرت نداشته باشد، خیری در او نیست.

رعایت عفّت وحجاب، مایه­‌ی بهره­‌مندی زنان از آمرزش الهی

خداوند متعال فرموده: [يَاأَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ الله غَفُورًا رَحِيمًا].
ترجمه: ای پیغمبر! به همسران ودختران خود وبه زنان مؤمنان بگو: که رداهای خود را جمع وجور بر خویش فرو افکنند؛ تا این­که (از زنان بی­بند وبار وخانمهای آلوده) بازشناخته شوند ودر نتیجه مورد اذیّت وآزار اوباش (هوسرانان) قرار نگیرند. خداوند (پیوسته) آمرزنده ومهربان بوده وهست (واگر تاکنون در رعایت کامل حجاب سست بوده­‌اید وکوتاهی کرده‌­اید، توبه کنید واز این کار دوری کنید؛ تا خدا با مهر خود شما را ببخشد).

حجاب وپوشش زنان، مایه‌­ی مصونیّت آنان از تعرض هوسرانان

خداوند متعال فرموده: [ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ]، یعنی حجاب نمودن زن مسلمان سبب این می­‌شود که در نتیجه مورد آزار واذیت هوسرانان قرار نمی­‌گیرد.

رعایت حجاب از سوی زنان، نشانه­‌ی تقوا پیشگی است

[لَا جُنَاحَ عَلَيْهِنَّ فِي آبَائِهِنَّ وَلَا أَبْنَائِهِنَّ وَلَا إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاءِ إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاءِ أَخَوَاتِهِنَّ وَلَا نِسَائِهِنَّ وَلَا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ وَاتَّقِينَ الله إِنَّ الله كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا].
ترجمه: برآنان گناهی نیست که با پدران، فرزندان، برادران، فرزند برادران، فرزندان خواهران خود، زنان مسلمان وبردگان خود (بدون حجاب تماس بگیرد). از خدا بترسید، قطعاً خدا بر هر چیزی حاضر وناظر است.
در این آیه اشاره به سوی این است که زنان باید در حجاب تقوا را پیشه بگیرند وازخداوند متعال بترسند؛ زیرا تقوا وترس از خدا ضمانت نخستین و واپسین است. تقوا وترس از خدا نگاهبان بیدار وشب زنده‌­داری بر دلها است.

رعایت حجاب، مایه‌­ی خیر وصلاح؛ حتی برای زنان سالخورده وبی­‌رغبت به زناشویی

[وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِي لَا يَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ وَأَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ].
ترجمه: زنان از کار افتاده­ای که (به سن وسال نازائی رسیده­اند وبراثر سالخوردگی جاذبه­ی جنسی را کاملاً از دست داده‌­اند و) میل به ازدواج (با مردان، ومردان نیز رغبت به ازدواج با آنان را) ندارند؛ اگر لباسهای خود را از تن به در آوردند (وبا جامه‌­های معمولی با دیگران معاشرت کنند) گناهی بر آنان نیست؛ در صورتی­که (هدف آنان خودآرائی ونمایش وسائل آرایش در برابر مردم نبوده وبه بهانه‌­ی برداشتن لباس حجاب) زینت را نشان ندهند. (با همه­ی این احوال، چون پیران سرمشق جوانان هستند)؛ اگر عفت را رعایت کنند (وخویشتن را بپوشانند) برای ایشان بهتر است.

حجاب نمودن زن، مایه­‌ی حفاظت نگاه‌­های مردان

خداوند متعال فرموده: [قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ].
(ای پیغمبر!) به مردان مؤمن بگو: (آنان موظّفند که از نگاه به عورت ومحل زینت نامحرمان) چشمان خود را فرو گیرند. وقتی­که زنان حجاب کنند واز خانه­های خویش بدون ضرورت بیرون نیایند، نگاه‌­های مردان از زنان نامحرم محفوظ می­ماند. چشم چرانی ونگاه کردن به نامحرمان مقدمه­ی هر گناه است؛ زیرا که نگاه به قلب تأثیر می­گذارد وقلب چون سلطان همه اعضا است، تصمیم گناه را می­گیرد وبعد از انسان گناه سرمی­زند.
چه خوب گفته شاعر:
ایــــن همــه آفــــت کــه بــــه تـــن مـی­رســـــد ………. از نظــــر تــــو بـــه شـــــکن مـی­رســد.
دیــــده فـــــرو پــــوش چــــو در درصــــدف ………. تــــا نــــشــوی تیــــــر بــــلا را هــــدف.
شیخ سعدی می­گوید:
بزرگــــــی دیـــــــدم اندر کوهـــــــــــــساری ……… قناعـــــت کـــــــرده از دنیـــــــا بغـــــاری.
چـــــرا، گفـــــتم: بـــــشهر انــــدر نیــــــائـی ……… کــه بــــاری، بنـــــدی از دل برگـــــشایی.
بگفــــــت آن­جــــــا پریرویـــــــان نعزنـــــــد ……… چــوگــل بـــسیار شــد، پـــیلان بلغزنـــد.
مولانا گفته:
لولـــه­‌هـــا بـــربنــــد وپــــردازش زخــــم …….. گفــــت غــــضّو عــــن هــــوی ابـــصارهم.

حجاب برای زن بهترین چیز است

عن الحسن البصري، قال: قال علي بن أبي طالب: قال لنا رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) ذات يوم: أي شيء خير للمرأة؟ فلم يكن عندنا لذلك جواب، فلما رجعت إلی فاطمة، قلت: يا بنت محمد! إن رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) سألنا عن مسألة فلم ندر كيف نجيبه! فقالت: وعن أي شيء سألكم؟ فقلت: أي شيء خير للمرأة؟ قالت: فما تدرون ما الجواب؟ قلت لها: لا، فقالت: ليس خير من أن لا ترى رجلاً ولا يراها، فلما كان العشي جلسنا إلی رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) فقلت له: يا رسول الله! إنك سألتنا عن مسألة فلم نجبك فيها، ليس للمرأة شيء خير من أن لا ترى رجلاً ولا يراها، قال: ومن قال ذلك؟ قلت: فاطمة، قال: صدقتْ، إنها بضعة منّي.
* از حسن بصری روایت است که حضرت علی(رضی‌الله‌عنه) فرمودند: روزی حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) از ما پرسیدند: «بهترین چیز برای زن چیست؟»، اصحاب در این باره ساکت شدند وهیچ کسی نتوانست پاسخ بدهد. هنگامی­که من نزد فاطمه (رضی‌الله‌عنها) برگشتم، موضوع را برای ایشان مطرح کردم وگفتم: ای دختر محمد (صلی‌الله‌علیه‌وسلم)! پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) از ما سؤالی پرسیدند وما جواب ندادیم، حضرت فاطمه (رضی‌الله‌عنها) فرمود: از شما چه پرسید؟ گفتم: فرمود: برای زن چه چیز بهتر است؟ فاطمه (رضی‌الله‌عنها) فرمود: آیا هیچ کدام از اصحاب جواب آن را ندانستند؟ گفتم: خیر، کسی جوابی نداد؛ پس او اظهار نمود: برای زن چیزی بهتر از این نیست که او مرد بیگانه را نبیند ومرد بیگانه نیز او را نبیند. حضرت علی (رضی‌الله‌عنه) افزود: شب هنگام دوباره در مجلس رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) نشستیم، من عرض کردم: یا رسول الله! شما ازما سؤالی پرسیدید: که چه چیزی برای زن بهتر است؟ وما جواب ندادیم، اکنون جواب آن را آورده­‌ام وآن این که بهترین چیز برای زن بهتر از این چیزی وجود ندارد که او مرد بیگانه را نبیند وهیچ مرد بیگانه‌­ای او را نبیند. حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) فرمود: چه کسی این پاسخ را گفته است؟ گفتم: فاطمه. حضرت فرمود: بله، دخترم راست گفته است؛ همانا که او پاره­ای از تن من است.

حجاب مایه‌­ی عشق ومحبت بین شوهر وزن

زنها ذاتاً وشرعاً تابع مردان هستند، ومردان به‌­خاطر محبت تابع زنان می­شوند، واین انقیاد تا زمانی است که محبت باقی باشد ومحبت تا زمانی باقی می­ماند که حجاب باقی باشد، از این رو آنچه که برای برهنه شدن زنان تلاش می­‌شود، برای زنان بسیار مضر است؛ زیرا در این زمان مردان آمادگی کامل برای راحت رسانی ودلداری زنان را دارند ودلیل این امر محبت است، وسبب محبت حجاب است، ومشاهده شده که چیزی­که عام ورایج شود، با آن چیز پیوند قوی وخاص وعمیق باقی نمی‌ماند؛ پس از این سخنان معلوم شد که اساس وبنیاد عشق ومحبت شوهر با خانمش، حجاب است.

حجاب مانع وپرده­ای است برای ندیدن زیب وزینت زنان

زنان عادت دارند کـه همیشه خود را زینت کنند؛ پس وقتی که آنان حجاب نکنند، سبب فتنه‌­ای بزرگی می­شوند، چنانکه رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) می­فرماید: عن أبي موسى الأشعري، عن النبي (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) قال: «أيما امرأة استعطرت فمرت علی قوم ليجدوا ريحها فهي زانية، وكل عين زانية».
یعنی: «هر زنی که عطر بزند وبر قومی بگذرد تا بوی خوش آن را استشمام نمایند، او زناکار است وهر چشمی که به او نگاه کند، زانی است.

داستانی از زن با حجاب

در این­جا به­ یاد زن مسلمان ومؤمنی می­‌افتیم که پسرش در یکی از غزوها به شهادت رسیده بود، آن زن پسرش را در میان شهداء جستجو می­کرد؛ در حالی که نقاب بر چهره زده بود، به او گفتند: چطور او را پیدا می­کنی وتو نقاب بر چهره گرفته­‌ای؟ او در جواب گفت: «لأن أزرأ ولدي فلن أزرأ حیائی» اگر من پسرم را از دست داده‌­ام، لیکن هر گز حیاء وغیرتم را از دست نخواهم داد.

اشعار درمورد حجاب

خواهــرم حجاب جــلـوه­گــری مــثل ســـراب است ……. خواهـــرم زیــــــنت زن حفــــظ حجاب است.
بـــا فســـق وفجــــور وهـــوس وعشــــوه­گـــری­هـــا ……. بیـــن تـــو ومعبـــــود مـــداوم شـــکرآب است.
خواهــــرم روز قیــــامــــــت شــــــده نـــــــزدیـــــک ……. خواهــــرم روز دیگــــــر روز حســـــاب است.
آن روز کــــه دست وســـر وپـــــایت شــــده نـــاطق ……. لب­هـا وزبـانت همـه سـاکت، زی جـواب است.
آن روز کـــه دوزخ بــــود بخشــــی زعـــــذابـــــــت ……. شــــرم زرخســــار زینـــب همـــه عــــذاب است.
خواهـــرم حجاب مشــــــکی زره­ی تــــــوســــــت ……. زیبـــا وپـــر ازنـــور وپـــور زبــوی گــلاب است.
بــا عایشــــه همـــرنــگ شـــدن اوج هنــــرهـــاست ……. بــا فــاطمــه همـــرنــگ شـــدن راه ثـــواب است.
حجاب بسیار فوائد وخوبی­‌های دارد، ماندن زن در خانه ومحجبه بودن او وبه کار وفعالیت در آنجا مشغول شدن واز چشم بیگانه­گان وافراد اوباش ودیوث صفت دور ماندن، برای زن بهترین عبادت محسوب می­گردد، وبه مقام ومرتبه مجاهدین می­رسد.
وبدون شک، در امن ماندن از نظرهای حرام، فقط در خانه ماندن وحجاب کردن می­شود، وراهی جز این دو نیست؛ لذا برای یک زن مسلمان بسیار با ارزش ومهم است که همیشه با حجاب باشد واز بی‌حجابی وبی­پردگی جداً پرهیز نماید؛ زیرا که حجاب مایه وسرچشمه­‌ای تمام خوبی­های که در بالا ذکر شدند، است. وچقدر بدی­‌ها وخرابی­های که به اثر برهنه‌­گی وبی­حجابی در جامعه پدید می­آید، حجاب جلوگیر ومانع تمام آن­ها می­باشد.
توصیه: ای خواهر عزیزم، امروز متأسفانه با تمام زور وفشار کافران واسلام ستزان علیه حجاب به پا ایستاده­‌اند، از رسانه­‌های شان شروع تا اسلحه­‌های بدست داشته­‌ی شان، آنها می­گویند: «هرگاه قرآن وحجاب را از میان مسلمانان برداریم، دیگر آنها چیزی ندارند!».
بله؛ براستی که قرآن وحجاب بسیار یک اصل مهمی هستند؛ لذا ای خواهر عزیزم! حجاب را رعایت کن؛ تا رستگار دنیا وآخرت شوی.
بخش قبلی | بخش بعدی
Share.
Leave A Reply

Exit mobile version