نویسنده: ابومهاجر

تعریف نصرانیت:

صرف نظر به عصیان نصرانی‌ها و مخالفت‌شان از اوامر الله تعالی نصرانیت همان دین مسیحیت است که به خاطر تکمیل رسالت موسی (ع) و پوره ساختن تعالیمی که در تورات آمده بود بر عیسی نازل گردید. ایشان سوی بنی‌اسرائیل فرستاده شده بود و به سوی تهذیب وجدانی و ترقی عاطفی و نفسی دعوت می‌نمود ولی در اصولش مورد دستبرد قرار گرفت و دست تحریف و تغییر به سوی آن دراز شد، همین بود که با خلط شدنش با عقاید و فلسفه‌های شرکی، از شکل و صورت آسمانی خود خیلی دور گردید.

تأسیس و افراد برازنده:

زکریا (ع): وی یکی از انبیای بنی‌اسرائیل بود، برای خدمت بیت‌المقدس در فلسطین کمر بسته بود و برای سرپرستی مریم برگزیده شد، و در حالت پیری خداوند فرزندی بنام یحیی (ع) به ایشان عنایت نمود.

يحيي (یوحنا) یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل بود، وی مردم را در دریای اردن تعمید می‌داد تا از خطایا و گناهان پاک شوند، تعمید عیسی را نیز خود وی انجام داده بود، و بسبب منع کردن پادشاه از ازدواج با برادرزاده‌اش به امر پادشاه یهودی فلسطین (هیردوس) کشته شد.

مریم دختر عمران: عمران یکی از رهبران بنی‌اسرائیل بود خانمش عقیم بود ولی خداوند برایش مریم را عطا کرد، وی نذر نمود که آن را به خدمت بیت‌المقدس و عبادت در آن رها کند خود مریم زن نیکو کار و پاکی بود که خداوند او را بر تمام زنان عالم شرف داد و برگزید.

عیسی علیه‌السلام: ایشان در بیت لحم از مادرش مریم، بدون پدرمتولد شد، خداوند از روح خود در وی دمیده بود، بنابر آن تولد وی به وجه مذکور حادثه عجیبی بود که توسط آن برای بنی‌اسرائیل که غرق در مادیات و تعلق اسباب به مسببات شده بودند درسی داده شد، عیسی(ع) از جانب خداوند به حيث پیامبر برای بنی‌اسرائیل مبعوث گردید، و خداوند وی را با چندین معجزه که دلالت به پیامبری وی می‌نمود تایید کرد که از آن جمله است:

1.ایشان در گهواره با مردم سخن می‌گفت.

2.از گل برایشان صورت پرنده را می‌ساخت بعدا در آن می‌دمید و به اجازه خداوند آن گل پرنده می‌شد.

3.کور مادرزاد و پیس را به اذن الهی شفا می‌داد.

4.مردگان را به اذن الهی زنده می‌کرد.

5.مردم را از آنچه می‌خوردند و آنچه در خانه هایشان ذخیره می‌نمودند. به اذن خداوند خبر می‌داد.

6.همچنان توسط نازل ساختن سفره‌ای از آسمانی بر آنان تاییدش نمود.

اما با این حال یهودیان از آمدن ایشان ناراحت بودند، بعدا برایش دروغ گفتند و افترا نمودند و حاکم را در مقابل عیسی علیه‌السلام برانگیختند که بالاخره فرمان صادر نمود تا وی دستگیر، و حکم اعدامش را نیز صادر نمود.

 خداوند شکل و صورت عیسی را بالای یکی از یارانش انداخت که می‌گوید وی ( یهودی اسخریوطی) بوده (یعنی وی را به صورت عیسی گردانید) و حکم اعدام بر او جاری شد، و خود عیسی علیه‌السلام را خداوند به سوی خود بالای برد.

حواریون (اصحاب حضرت عیسی علیه السلام) دوازده‌گانه همانطوری که در انجیل ذکر شده اند.

 نام هایشان این است:

۱-شمعان، معروف به بنام بطرس

۲- اندرواس، برادر سمعان

۳- یعقوب بن‌زبدی

۴- یوحنا، برادر یعقوب بن زبدی

۵- فیلیبس

۶-برنولماس.

۷- توام

۸- متی عشار

۹- یعقول بن‌حافی

۱۰- لباروس ملقب به تداوس

۱۱- سمعان قانونی (غیور)

۱۲- یهوذای اسخریوطی

هفتاد فرستاده دیگر هم وجود دارند که می‌گویند عیسی علیه‌السلام آنان را برای تعلیم دادن مسیحیت تعیین نموده و فرستاده بود.

می‌گویند: یکصدو بیست نفر دیگر بود که بطرس در میان آنان موعظه و تبلیغ نمود، روح آن‌ها مالامال ایمان گردید، بعدا به دعوت سوی نصرانیت پرداختند.

بولس (شاول): این یهودی خبیث وقتی در نصرانیت داخل شد در ویران ساختن مفکوره‌های درست مسیحیت نقش مهمی داشت، مثل داخل نمودن عقیده تثلیث، قول به الوهیت عیسی علیه‌السلام و اینکه وی از میان مردگان برخاست و بالا رفت تا در پهلوی راست پدر خود بنشیند، همچنان بدعت  عشاء ربانی، و غفران گناهان را اختراع نمود. همچنان الوهیت و خدایی روح القدس را اعلان نمود به سوی عدم ضرورت به ختنه دعوت کرد قصه فداء را اختراع نمود (یعنی این عقیده که عیسی در فدا و عوض گناهان انسانهای دیگر اعدام شد) همین شخص بود دین مسیحیت را که خاص بنی اسرائیل بود دین جهانی ساخت. وی از روی همان بیست و یک رساله، که مجموع‌الرسائل را تشکیل می‌دهد و مصدر تشریعی برای نصرانیت به شمار می‌رود چهارده سفر تعلیمی نوشت.

افکار و معتقدات

 کتاب‌ها:

تورات: آن عهد قدیم است که اصل و اساس دین نصرانی به شمار می‌رود.

عهد جدید: یعنی انجیل، انجیل‌های معتبری که کلیساها در قرن سوم میلادی به آن اعتراف نمودند چهارتا هستند.

 انجیل متی: متی یکی از شاگردان دوازده‌گانه بود که انجیل را به زبان عبرانی و یا سریانی نوشته بود، قدیمی‌ترین نسخه‌ای که از آن به دست آمده به زبان یونانی است، و در این نیز اختلاف وجود دارد چه کسی این انجیل را نوشته و چه کسی ترجمه نموده است.

انجیل مرقص: نويسنده آن یوحنا است، کسیکه از میان همان هفتاد نفر برگزیده شده بود، وی در نشر و پخش نصرانیت در انطاکیه، شمال آفریقا، مصر، و روما شخص فعالی بود، و در حوالی سال ۶۲ م به قتل رسید.

انجیل لوقا: وی با بولس در سفر و اقامت خود همراه و رفیق بود، واز شاگردان عیسی علیه‌السلام نمی‌باشد.

انجیل یوحنا: یوحنا ابن صیاد و از جمله حواریین بود، عیسی( ع) او را دوست داشت بعضی می‌گویند که وی یک شخص مجهول الهویه بوده که در همان اوایل تاریخ نصرانیت تنها فردی بود که قائل به تثلیث و به الوهیت عیسی(ع) گردیده بود.

چنانچه ملاحظه می‌شود انجیل‌های چهارگانه موجود هیچ یک مستقیماً از املا عیسی (ع) نوشته نشده است، و نویسندگانش به آن اندازه دارای اهلیت نبوده اند که از علماء دین باشند، علاوه بر آن که اصل آنان ضائع شده، و کمترین شروط روایت که یک کتاب دینی آسمانی آن را تقاضا می‌کند در آنها وجود ندارد.

رسائل: عبارت از همان کتب تعلیمی است که نصرانیت معاصر را بیشتر از انجیل‌‌ها روشن می‌سازد، و آنان را اشخاص مشهور تدوین نموده اند.

توجه این رساله‌ها به جانب تفسیر مظاهر سلوک و انواع شعائر و مراسم در زندگی نصرانیت می‌باشد.

انجیل برنابا: وی لاوی قبرصی معروف به واعظ است، یک شخص پاک و پرهیزگار، و مامای مرقص بود، اولین نسخه‌ای که از آن کشف شد، در کتابخانه روما بود، و در موارد ذیل بادیگر انجیل‌ها مخالفت دارد:

1- (الله) پروردگار عالم و خالق آسمانها می‌باشد.

2- جمله اولاد ابراهیم (ع) ذبیح همانا اسماعیل است نه اسحاق.

3- به نبوت محمد (ص) بشارت می‌دهد.

4- به دار کشیده شدن عیسی (ع) قائل نیست، بلکه می‌گوید: خداوند شبه و صورت وی را به یهوذای اسخریوطی انداخت.

5-به ختنه تشویق می‌نماید.

6-عیسی را به حيث یک پیامبر می‌شناسد، نه اله

این انجیل به عربی نقل شده و به عربی چاپ شده است.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version