نویسنده: ابوعرفان
تعریف امربهمعروف و نهی از منکر
اما در مجموع اگر خواسته باشیم تعریف جامع و کاملی برای امر به معروف و نهی از منکر بیان کنیم، ناگزیریم برخی از دیدگاههای مختلف را ذکر کنیم؛ بهطور مثال:
-
برخیها بر این باورند که عقل ممیز حُسْن و قبح است، درحالیکه اهل سنت و جماعت بر این نظراند که شریعت مرز حُسْن و قباحت را مشخص میکند، البته در غیر صفاتی که متعلق به کمال و نقصان باشد.
-
قاضی عبدالجبار که یکی از بزرگان معتزله است، در تعریف امربهمعروف گفته است: «هر آن عملی است که فاعلش حُسْن آن را بیان کند، بداند یا بر آن رهنمایی کند»، و در تعریف نهیازمنکر نیز گفته است: «هر آن عملی است که فاعلش قبح آن را بیان کند، بداند یا بر آن رهنمایی کند».
-
شیخ جرجانی رحمهالله که از بزرگان متأخر اشاعره است، در تعریف معروف میگوید: «هو کل ما یحسن في الشرع»؛ یعنی هر آنچه را که شریعت بپسندد، معروف است.
-
در مفردات، تعریفهای معتزله و اشاعره بدین ترتیب جمع شده و توحید گشته و معروف و منکر اینگونه تعریف شده است: «المعروف اسم لکل فعل یعرف بالعقل أو الشرع حسنه، والمنکر ما ینکر بهما.»؛ (ترجمه: معروف اسمی است برای فعلی که حُسْنش با عقل و شریعت شناخته میشود و منکر، عملی است که قبحش با عقل و شریعت شناسایی میگردد.)
-
شیخالاسلام ابنتیمیه رحمهالله نیز در تعریف امر به معروف و نهی از منکر چنین نوشته است: «الأمر بالمعروف والنهي عن المنکر هو الذي أنزل الله به کتبه وأرسل به رسله وهو من الدین.»؛ (امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از آنچه الله تعالی کتابهایش را به خاطرش نازل نموده، پیامبرانش را مبعوث کرده و بخشی از دین است.)
-
جامعترین تعریفی که میتوانیم از مجموع تعریفات فوق برداشت کنیم که با مذهب فکری اهل سنت و جماعت مطابقت داشته باشد و با اندیشههای اکثریت علمای مذهبی همسو و سازگار باشد، به شرح ذیل است: