نویسنده: رحمت‌الله رحمانی

علت بد­خلقی چیست؟

اخلاق نیکو پیوندی معنوی و درونی با «تقوا» دارد، به همان نسبت اخلاق سوء یا بدخلقی از پشتوانۀ درونی (فجور) حمایت می‌شود؛ چون نفس آدمی به‌صراحت قرآن، کانون دو نیروی «فجور و تقوا» است: «وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا (۷) فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا (۸)»؛ ترجمه: «سوگند به نفس و آن‌کس كه آن را درست كرد. (۷) سپس پليدكارى و پرهيزگارى‏‌اش را به آن الهام كرد. (۸)»
بنابراین، اخلاق سوء جلوه‌هایی از «فجور» درونی نفس هست که شیخ ابوبکر الحکیم الوراق، مراحل آن‌ را این‌گونه بیان می‌کند: «إِذَا غَلَبَ الهَوَى؛ أظْلَمَ القَلبُ، وَإِذَا أظلَمَ القَلبُ، ضَاقَ الصَدرُ، وَإِذَا ضَاقَ الصَدرُ؛ سَاءَ الخُلْقُ، وَإِذَا سَاءَ الخُلْقُ، أبغَضَهُ الخَلقُ»؛ ترجمه: «هرگاه هوا و هوس بر انسان غالب شد، قلب تاریک می‌شود، آنگاه که قلب تاریک شد، انسان در سینه احساس تنگی می‌کند؛ و هرگاه سینه تنگ شود، اخلاق رو به بدی می‌نهد و آن‌وقت بدی اخلاق باعث خشم و کینۀ مردم نسبت به او می‌شود.»
هرچند اخلاق حسنه و نیکو دامنۀ محدودی ندارد؛ اما اصول کلی آن از نظر علمای اخلاق و با توجه به آیات و احادیث عبارت‌اند از:
  1. صداقت و راستی؛
  2. امانت‌داری؛
  3. وفای به عهد؛
  4. ادب در سخن گفتن؛
  5. سلامتی سینه از حقد و کینه؛
  6. شجاعت و پایداری بر آن؛
  7. بردباری و گذشت؛
  8. سخاوت‌مندی و بخشندگی؛
  9. صبر و شکیبایی؛
  10. عفاف و پاک‌دامنی؛
  11. میانه‌روی و اعتدال؛
  12. پاکیزگی و آراستگی ظاهر؛
  13. حیاء و شرم؛
  14. برادری و هم‌نوع‌دوستی؛
  15. اتحاد و همبستگی؛
  16. عزت‌نفس؛
  17. رحمت و مهربانی با دیگران.

تفاوت خوش‌خلقی با چاپلوسی

برخی افراد به دلیل بی‌خبری، حسن خلق و رفتار نیکو را با تملق و چاپلوسی اشتباه می‌گیرند. به همین دلیل، به‌ناحق، به مدح و ستایش صاحبان زور و زر می‌پردازند و در برابر آنان کرنش می‌کنند و شخصیت و ارزش والای انسانی خود را پایمال می‌سازند. اینان باکمال وقاحت، نام این رفتار ناشایست را حسن خُلق و مدارا می‌گذارند. چنین افرادی وقتی به افراد عادی و تهی‌دست می‌رسند، گشاده‌رویی و نرم‌خویی را فراموش می‌کنند و چهره‌ای عبوس و خشن به خود می‌گیرند. این صفت ناپسند، نه‌تنها یک ارزش نیست، بلکه گناهی بزرگ است که موجب خشم خداوند می‌شود. باید در برخوردهای اجتماعی، رفتار پسندیده را از چاپلوسی بشناسیم و افراد متخلّفی را که با چرب‌زبانی و چاپلوسی، در صدد مشتبه ساختن حق و باطل‌اند را برانیم و خود را از نیرنگ آنان ایمن سازیم.
ادامه دارد…
بخش قبلی
Share.
Leave A Reply

Exit mobile version