نویسنده: امعایشه
قادیانیت در عصر حاضر
پیروان قادیانی قبل از اینکه از سوی مجلس پاکستان؛ کافر، اقلیت و خارج از دایرهی اسلام قرار داده شوند، در اکثر کشورهای اروپایی فعالیت مذهبی داشتند؛ اما بعد از فتوای کفر آنها که رسماً از بعضی کشورهای اسلامی و دادگاههای اسلامی صادر شد، به فعالیت بیشتری پرداختند و بیشترین مراکز فعالیتی خود را به کشورهای اروپایی منتقل کردند.
چند سال بعد از صدور حکم تکفیر قادیانیها، خلیفهی چهارم آنها، «میرزا طاهر» به انگلستان فرار نمود. مرکز فعالیت رسمی خود را در آن کشور قرار داد، در حال حاضر در اکثر کشورهای اروپائی و آفریقایی و اسرائیل و حتی در بعضی از کشورهای اسلامی، مانند اندونزی وغیره به نام جماعت احمدیها فعالیتهای گستردهای دارند. تمامی این فعالیتها زیر نظر خلیفهی پنجم «میرزا محمد مسرور احمد» انجام میگیرد که در سال (2003م) به عنوان جانشین پنجم انتخاب گردید.
آنان به این فعالیتها بسنده نکردهاند؛ بلکه نظر به ذکر بعضی منابع، ایشان هنوز هم در بعضی از کشورها مدارس و معاهد فعال دارند.
نتیجه
معمولاً قانون دنیا بر همین است که همیشه گروههای منحرف در ابتدا برای شهرت و جاهطلبی یا برای مطالب دیگر با گروههای بزرگ و دارای قوانین مخالفت میکنند و با نرسیدن به نتیجه، مجبور میشوند راه انحراف را پیش بگیرند؛ چنانچه مشهور است: «خالف تعرف»؛ (برای اینکه شناخته شوی با دیگران به مخالفت بپرداز.) اگر چه «قادیانیه» در دل اسلام تولد یافت؛ اما به تدریج و با اظهار ادعاهای جدید و بیاساس، از سوی میرزا غلام احمد (رهبر و مؤسس این فرقه) یکی پس از دیگری، روند زاویه گرفتن قادیانیه از اصل خود (دین اسلام) بهخصوص از جنبهی اعتقادی، شدت یافت تا اینکه با دید آنها مسلمانان به سبب عدم اعتقاد و ایمان به نبوت میرزا غلام احمد کافر شناخته شدند. بدینسان، شکاف گسترده و عمیقی میان این فرقه و اسلام پدیدار شد.
حضرت خاتم الأنبیاء صلیاللهعلیهوسلم برای هدایت امت خویش بعد از خود یک نسخهی کیمیا گذاشته بود و فرمودند: «ترَكتُ فيكُم أمرَيْنِ لن تضِلُّوا ما تمسَّكتُم بهما؛ كتابَ الله و سنةَ نبيِّه»؛ (من در میان شما دو چیز گذاشتم که اگر به آن چنگ بزنید هرگز گمراه نخواهید شد، یکی از آنها کتاب خدا است و دیگری سنت پیامبرش.»
متأسفانه امت با تمام اقشار و اطیاف خود بر این وصیت پیامبر صلیاللهعلیهوسلم عمل نکردند و حتی در علما ابزار دشمن پیدا شدند و علت آن این بود که آن عده از علما و دعوتگران به تزکیهی نفس خود نپرداخته بودند و هر علمی را که یاد میگرفتند جهت الهی و اخروی نداشت؛ ازهمینرو مبتلا به وسواس شدند؛ زیرا کسانیکه علم را فرا میگیرند و جایگاهشان بالا میرود در میان مردم مورد احترام قرار میگیرند، پندارشان عوض میشود و برخوردشان با سایرین تغییر میکند إلا من رحم الله. از سوی دیگر دستهای دشمن برای انحراف چنین افرادی همیشه در کار است و آنان به دنبال چنین اشخاصی هستند تا بتوانند از این طریق به اهداف شوم خود نایل آیند. میرزا غلام احمد قادیانی نیز از جملهی چنین اشخاص بود، درس هم خوانده بود و دین را دوست داشت؛ ولی به خاطر غرض یا جهل، ابزار دشمن شد و یک فرقهی انحرافی را در دین احیاء کرد. مسیری را برگزید که هم در دنیا بیارزش و بیاعتبار شد و هم برای آخرت خود مشکلات آفرید.
خداوند متعال همهی ما را هدایت نموده و بر راه درست و صواب استوار نگهدارد و ما را در مسیری قرار دهد که رضایت او تعالی در آن مسیر باشد.
منابع و مآخذ:
-
قرآن کریم.
-
بخاری، محمد بن اسماعیل أبوعبدالله، صحیح البخاری، جلد: 3، بیروت، 1987م.
-
ترمذی، محمد بن عیسی، 1403ق، بیروت، دارالفکر.
-
نیشاپوری، مسلم بن حجاج: صحیح مسلم، المکتبة الشاملة.
-
ابن ماجه، محمد بن یزید: سنن ابن ماجه، المکتبة الشاملة.
-
سجستانی، سلیمان بن اشعث: سنن أبوداود، المکتبة الشاملة.
-
طبرانی، سلیمان بن أحمد: المعجم الکبیر للطبرانی، المکتبة الشاملة.
-
بادپا، عبیدالله، قادیانیت: آشنایی با فرقهی قادیانیه، زاهدان، چاپ اول: 1389، انتشارات علامه ندوی.
-
جهنی، مانع بن حماد، شناخت ادیان و مذاهب معاصر،1422هـ قـ ، 1386هـ / 2007 م.
-
موقف الأمة الإسلامیة من القادیانیة، عربی، دارقتیبة، چاپ اول: 1991 م.
-
الموسوعة العربیة العالمیة: 18/12 ناشر: موسسة أعمال الموسوعة للنشر والتوضیع، الطبعة الثاني: 1419هـ 1999مـ.
-
دائرة المعارف تشیع: 13/422، تهران چاپ اول: 1386 هـ ق.
-
حنفی، احمدرضاخان، القادیانیة، الطبعة الأولی: 1421 هـ، الدارالثقافیة، القاهرة.
-
سباعی، مصطفی، سیرهی نبوی؛ درسها و آموزهها، چاپ اول: 1396.
-
عبدالقادر، حیات طیبه، ربوه پاکستان، 1960 میلادی.
-
حسن عیسی عبدالظاهر، القادیانیة: نشأتها وتطورها.
-
حقیقة الوحی، مجموعهی روحانی خزائن، پاکستان، ربوه.
-
آذری نژاد، اسماعیل، فصلنامهی کلام اسلامی، شماره: 50.
-
روحانی خزائن، رسالهی تریاق القلوب، ربوه پاکستان،1993 م.
-
ظاهر عاملی، سلیمان، دفع اوهام «توضیح المرام» فی الرد علی القادیانیة، للشیخ محمد حسن الطالقانی، غدیر بیروت.
-
ظهیر، احسان الهی، بیتا، القادیانیة دراسات والتحلیل، پاکستان، ادارهی ترجمان السنة.
-
سامی، حسن، طائفة القادیانیة وتأویلاتها الباطنیة لآیات القرآن الکریم مجلة جامعة النجاح للأبحاث (العلوم الإنسانیة)، المجلد 20 (3) 2006.
-
میرزا قادیانی، غلام احمد، الاستفتاء، الجمعیة الاحمدیة لإشاعة الإسلام، لاهور پاکستان، ۱۹۰۷م.
-
میرزا قادیانی، غلام احمد، براهین احمدیه، ربوه پاکستان.
-
میرزا قادیانی، غلام احمد، إزالة الأوهام، ربوه پاکستان.
-
میرزا قادیانی، غلام احمد، دافع البلاء، ربوه پاکستان.
-
میرزا قادیانی، غلام احمد، إزالة الخطا، ربوه، پاکستان.
-
مسعود، محمد طاهر، عقاید اهل سنت و جماعت، چاپ اول: 1393.
-
بنعلی، احمد بن حجر، القادیانیه ودعایتها الضاله والرد علیها. قاضی المحکمة الشرعیة الاولی بدولة قطر.
-
مودودی، أبو الأعلی مودودی و دیگران، القادیاني والقادیانیة، دمشق، دار ابن کثیر، چاپ اول: 1421ق.
-
أضواء علی الحرکات الهدامة، ثلاث رسائل عن القادیانیة، 2017مـ، مکتبة دارالبیان، الکویت.
-
فرمانیان، مهدی، تحلیلی بر ادعاهای منجیگرایانهی غلام احمد قادیانی و نقش آن در پیدایش قادیانیه، 1393.
-
فتاوی کبار علماء الأزهر الشریف فی البهائیة والقادیانیة، 210م، چاپ سوم. قاهره.
-
زبیدی حسینی، محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، بیروت، چاپ اول: 1414ق.
-
مبشر حسین، سید محمد، میرزا غلام احمد قادیانی و عقائد او قادیانه، 1394.