یکی از دستورات روشنگرانۀ اسلام در انتخاب همسر، برگزیدن دختر باکره و برتر دانستن آن نسبت به زن بیوه است. حکمت عمیق و فواید زیادی در این رهنمود موجود است که میتوان در ذیل به آن اشاره کرد:
دوشیزگی مایۀ عشق و علاقۀ بیشتر گردیده و همچنین دختر آمادگی مناسبتری برای تولد فرزند دارد و امکان تفاهم و سازگاری با او بیشتر است. همچنین با چنین ازدواجی، کانون خانواده مملو از آرامش و محبت میشود. دختر اصولاً در اولین برخورد با شوهرش، مهر و محبت خود را نثار او میکند؛ زیرا شوهرش اولین انسانی است که به دایرۀ عصمتش پا گذاشته، بنابراین، وجودش با وجود همسرش در میآمیزد و دریایی از آرامش و الفت و محبت بینشان برقرار میشود. اما زن بیوه در ازدواج دوم حلاوت و الفت ازدواج اول و تعلق خاطر و تمایل پیشین را نسبت به شوهرش نخواهد داشت.
پیامبر صلیاللهعلیهوسلم به برخی از امتیازات دختران باکره بر بیوهزنان اشاره میکند و میفرماید: «با دختران باکره ازدواج کنید که خوش سخنتراند، رحمی بارورتر و زایاتر دارند، مکر و حیلۀ آنان کمتر است و با شوهر بیشتر سازگاری دارند.
همچنین پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم در گفتگو با یکی از یارانش به نام جابر، به این نکتۀ لطیف اشاره دارد که ازدواج با باکره محبت را افزایش میدهد و در جهت حفظ فرد مسلمان از گناه و پاسداری از عفت او بهتر است. طوری که از حضرت جابر بن عبدالله رضیاللهعنه روایت شده که فرموده است: «در غزوهای با پیامبر صلیاللهعلیهوسلم بودیم، زمانی که برگشتیم در نزدیکی مدینه با اشترم که آهسته راه میرفت، عجله و شتاب کردم؛ راکبی از عقب نزدیکم رسید، با عصایی که داشت اشترم را به حرکت و سرعت واداشت و اشترم همانند خوبترین اشترانی که دیدهای حرکت کرد؛ نگاه کردم که پیامبر صلیاللهعلیهوسلم بود. گفتم: «ای پیامبر خدا! من تازه عروسی کردهام.» فرمود: «ازدواج کردهای؟» گفتم: «بلی.» فرمود: «آیا دوشیزه است یا بیوه؟» گفتم: «بیوه است.» فرمود: «چرا با دوشیزهای ازدواج نکردی که با او شوخی و بازی کنی و او هم با تو بازی کند؟» گفتم: «ای رسول خدا! پدرم در جنگ احد شهید شد و بعد از شهادتش هفت دختر برجای گذاشت، به این دلیل زن بیوه و باتجربهای برگزیدم تا بتواند از آنها سرپرستی و مواظبت کند.» پیامبر صلیاللهعلیهوسلم فرمودند: «انشاءاالله نتیجۀ گزینش همان باشد که میخواهی.»
این حدیث به این اشاره دارد که ازدواج کردن با دختر باکره بهتر از ازدواج با زن بیوه است، به استثنای برخی موارد، مانند مورد جابر رضیاللهعنه که در واقع به اقتضای این آیۀ شریفه عمل کرده است که میفرماید: «در انجام اعمال نیک و تقوا، با هم دیگر تعاون و همکاری کنید.»
باید به این نکته توجه کرد که سفارش ازدواج با دختران باکره به معنای اهمال ازدواج با زنان بیوه نیست؛ زیرا که رسولالله صلیاللهعلیهوسلم ازدواج جابر رضیاللهعنه را مورد تأیید قرار داده است.